Dzieci z grupy Smerfów, mimo że mają tak mało lat, rozpoczęły „przygodę z czytaniem", którą zainicjowały panie pracujące w tej grupie za zgodą pani dyrektor, Lidii Popczyńskiej. W pracy stosujemy innowację imitującą „Poznawanie świata- odimienna metoda nauki czytania wg dr Majchrzak". Jest to metoda nauki czytania opracowana przez polską pedagog i socjolog Irenę Majchrzak na początku lat 80. XX wieku. Według koncepcji I. Majchrzak rozumienie słowa powinno wyprzedzać umiejętność jego odczytania, bo to nie litery się czyta, tylko sens. O nabyciu umiejętności czytania decydują umysł i wzrok. Dziecko od samego początku wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie poszczególnych liter. Nauka czytania rozpoczyna się od globalnego czytania własnego imienia. Każde dziecko otrzymuje swoje własne słowo, charakterystyczną kombinację liter, która oznacza osobę o szczególnym imieniu. Już od początku maluch wchodzi w świat pisma jako w świat znaczeń, a nie izolowanych liter. Smerfy bardzo chętnie pracują tą metodą. Już świetnie rozpoznają wizytówki, nie tylko ze swoim imieniem, ale również kolegów. Układają je również z rozsypanki literowej. Przed nami kolejne etapy pracy z czytaniem. Powodzenia Smerfy!
Halina Macina i Ewelina Wądołowska